Paskalya, Hıristiyan dünyasının en önemli, en keyifli, en parlak bayramı olarak kabul görür. Ve birçok geleneği de yanında getirir.
İnanışa göre, paskalya, tüm insanların günahları için Calvary’de çarmıha gerilen Mesih’in ölümden dirildiği gün olarak bilinir. Bu olay inananlar için inancın temelidir. İnanış şöyle devam eder: Mesih’in kişisel günahlarından hiçbiri yoktu, bu yüzden ölümden sonra ruhu cehenneme indi ve cehennem onu tutamadı. Mesih cehennemin kapılarını yıktı ve Tanrı’ya uçtu. Böylece ruhları cehennemde ya da cehennemin eşiğinde çürüyen tüm doğrular için cennete giden yolu açtı. İnananlar Mesih’ten cennet köylerinde ebedi yaşam armağanı alacaklardır.
Katolik ve Ortodoks Paskalya tarihleri neredeyse hiçbir zaman çakışmaz, ancak her zaman Pazar günleri olur. Tarihlerdeki fark, farklı takvimlerin kullanılmasından kaynaklanmaktadır. Gerçek şu ki Paskalya genellikle ilkbahar ekinoksundan sonraki ilk dolunayı takip eden ilk Pazar günü kutlanır. Bununla birlikte, bu tarihi hesaplarken, Ortodoks ve Katolikler farklı takvimleri izler: Ortodoks Jülyen’i, Katolikler Gregoryen’i kullanır.
Uzun zamandır, ilk öğünün boyalı yumurta, Paskalya keki ve süzme peynirli Paskalya kutsaması gerektiği kabul edilmiştir.
Paskalya yumurtalarını kırmızıya boyama geleneğinin açıklaması ise şöyledir: Kırmızı yumurta İsa’nın kanı ile ilişkilendirilir. Roma imparatoru Tiberius’un Hristiyanlığa dönüştürülmesine atıfta bulunan geç Apocrypha’ya (İncil kanonunda yer almayan erken Hıristiyan edebiyatının eserleri) kadar uzanmaktadır. Aziz Mary Magdalene’nin vaazını durdurmak isteyen Tiberius, beyaz bir yumurtanın kırmızıya dönüşmesine, ölen kişiyi canlandırma olasılığından daha fazla inanacağını söyledi. Yumurta kırmızıya döndü ve bu, Roma kralının vaftiziyle sonuçlanan tartışmadaki son nokta oldu.
Renkli yumurta alışverişi geleneği, kilisenin günlük yaşamının bir parçası haline geldi. Paskalya yumurtasının kırmızı rengi, her şeyi fetheden İlahi Sevgiyi sembolize eder.
Paskalya pastası artos şeklindedir. Paskalya artoları, İsa Mesih’in kendisinin bir sembolüdür. Festival masasına aktarılan Paskalya pastasında, kuru üzüm ve kuruyemiş vardır. Düzgün hazırlanmış bir pasta güzel kokulu ve lezzetlidir, haftalarca bayatlamaz ve Paskalya’nın 40 günü boyunca bozulmadan durabilir. Festival masasındaki Paskalya pastası, inanışa göre, Tanrı’nın dünyadaki ve insan yaşamındaki varlığını sembolize eder. Paskalya pastasının tatlılığı, pişirilmesi ve güzelliği, Tanrının her insana olan ilgisini, insanlara şefkatini ve merhametini ifade eder.
Paskalya keki ile ilgili inanış ise şöyledir: Tatlı süzme peynir, Cennet Krallığı’nın bir prototipidir. Onun “sütü ve balı” sonsuz neşenin, azizlerin mutluluğunun, cennet hayatının tatlılığının, mutlu Sonsuzluğun görüntüsüdür. Bir dağ şeklindeki Paskalya formu, yeni göksel Kudüs’ün – içinde tapınağın olmadığı, ancak Kıyamete göre Yüce Tanrı’nın kendisi tapınağı ve Kuzusu’nun – temelini sembolize ediyor.
Paskalya bayramında inananlar kendi aralarında şu konuşma geçer:
A: Mesih yükseldi!
B: Gerçekten dirildi!
Mutlu Paskalyalar
Show Conversion Code Hide Conversion Code Show Emoticon Hide Emoticon